Ientulehdus – oireet ja hoito

05.10.2022

Turvonneet ja punaiset ikenet? Verenvuoto hampaita puhdistettaessa? Paha maku suussa? Haiseva hengitys? Oireiden aiheuttaja on todennäköisesti ientulehdus.

Ientulehdus eli gingiviitti johtuu plakin kertymisestä ienrajaan. Yleisin syy tähän on huono suuhygienia, mutta myös paikattujen hampaiden ongelmat, kuten karheat paikat tai vuotava paikan sauma voivat aiheuttaa ientulehduksen.

Raskauden aikana ientulehdus voi ilmetä myös ilman runsasta plakin kertymistä, johtuen kehon hormonimuutoksista.

Ientulehduksen hoito kotona

Ientulehdus paranee varhaisessa vaiheessa kotihoidolla. Kun hampaiden pinnalta ja väleistä poistetaan plakki ja ienkudosta ärsyttävät bakteerit, ientulehdus rauhoittuu. Verenvuotoa ikenistä ei kannata pelätä, vaan puhdistaa suu tavallista useammin muutaman päivän ajan. Kun ikenet puhdistuksen tuloksena rauhoittuvat, myös verenvuoto lakkaa.

Avain ientulehduksen kotihoitoon löytyy oikeanlaisesta hammasharjasta, harjaustavasta ja säännöllisestä hammasvälien puhdistuksesta. Valitse harjaukseen pehmeä harja, suositellusti sähköhammasharja. Harjaa hampaat huolella ja kiinnitä huomiota siihen, että ienrajat tulevat puhdistettua kunnolla. Valitse hammasvälien puhdistukseen hammaslanka, -tikku tai –väliharja, riippuen hammasväliesi koosta.

Ientulehduksen hoito hammaslääkärissä

Jos kotihoidon aloittamisesta on yli viikko eikä ientulehdus ole parantunut, kannattaa varata aika hammaslääkäriin. Hammaslääkärin vastaanotolla hampaat voidaan puhdistaa tehokkaasti, ja hammaskivi tai muut ientulehduksen aiheuttajat voidaan poistaa. Hammaslääkäri voi myös auttaa oikeanlaisten puhdistusvälineiden valinnassa, jotta kotihoidosta saadaan mahdollisimman suuri hyöty.

Jatkunut, hoitamaton ientulehdus voi johtaa parodontiittiin eli hampaan kiinnityskudossairauteen. Jos ientulehdusta ei hoideta ja sen annetaan jatkua pitkään, alkaa bakteeriplakki ikenien alla tuhota sidekudosta, joka yhdistää hampaan luuhun. Bakteerien kertyessä ienrajaan ja -taskuun, hammas alkaa hiljalleen liikkua ja voi lopulta irrota kokonaan.

Varaa aika hammastarkastukseeen hammaslääkärille tai suunpuhdistukseen suuhygienistille omahohde.fi.