Tietosuojaselosteet
Tälle sivulle on koottu yhteenveto keskeisimmistä henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä asioista. Yksityiskohtaiset tietosuojaselosteet tiedot löydät alta sekä lisätietoa omista oikeuksistasi rekisteröitynä.
Asiakasrekisterin tietosuojaseloste
OmaHohde-palvelun tietosuojaseloste
Potilasrekisterin tietosuojaseloste
Työnhakijarekisterin tietosuojaseloste
Käyttöehdot
Ohjeet asiakirja- tai lokitietopyynnön tekemiseen kirjallisesti:
Tulosta potilastietojen tai lokitietojen tilauslomake verkkosivuiltamme hammashohde.fi tai pyydä lomake Hohde-klinikalta. Täytä lomake ja tuo se mihin tahansa Hohteen vastaanotolle. Tuodessasi tilauslomakkeen sinun tulee tunnistautua esittämällä kuvallisen henkilötodistuksen. Näin varmennamme henkilöllisyytesi ja varmistamme, että käsittelemme oikean henkilön tietoja. Postitamme tiedot sinulle kotiin 1–4 viikon kuluessa.
Henkilöllisyyden osoittamiseen käyvät seuraavat asiakirjat:
- – Passi (myöntäjänä Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltio, Sveitsi tai San Marinon viranomainen)
- – Kuvallinen henkilökortti (matkustaja-asiakirjaksi hyväksyttävä henkilökortti, alaikäisen henkilökortti, ulkomaalaisen henkilökortti tai väliaikainen henkilökortti)
- – Ajokortti (Suomen viranomaisen myöntämä)
Omien tietojen tarkastaminen
Sinulla on oikeus tarkastaa itseäsi koskevat potilas- ja muut henkilötiedot. Halutessasi voit tilata tiedot paperimuodossa postitse kotiin. Lisätietoja ja toimintaohjeet tietojen tilaamiseen löydät alta.
Lokitietojen tarkastaminen
Sinulla on oikeus tarkistaa lokitiedot potilastietojen käsittelystä. Lokitietojen perusteella on nähtävissä, kuka tietoja on käsitellyt, käsittelyn ajankohta, sekä käsittelyn syy. Lokitiedot voi tilata kirjallisesti alla olevalla lomakkeella tai turvapostilla sähköpostiin. Täytä lomake ja tuo se mihin tahansa Hohteen klinikalle. Tuodessasi tilauslomakkeen sinun tulee tunnistautua esittämällä kuvallisen henkilötodistuksen. Näin varmennamme henkilöllisyytesi ja varmistamme, että käsittelemme oikean henkilön tietoja. Postitamme tiedot sinulle kotiin 1–4 viikon kuluessa. Kansallisen potilastietojen arkiston osalta lokitiedot ovat nähtävissä kanta.fi verkkopalvelussa.
Pyydä selvitys tai ilmoita poikkeamasta
Mikäli epäilet potilastietojen väärinkäytöstä, voit pyytää meitä selvittämään asiaa toimittamalla vapaamuotoinen kirjallinen selvityspyyntö. Pyynnössä tulee olla yksilöitynä henkilötunnuksesi sekä ajankohta tai muu tapahtuma, johon selvityspyyntö liittyy. Mikäli havaitset tietoturvapoikkeaman, joka vaatii välittömiä tai kiireellisiä toimenpiteitä, ota ensisijaisesti yhteyttä sinua hoitaneeseen yksikköön tai henkilökuntaan. Muissa kiireettömissä tietoturvaan liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä palautekanavan kautta.
Virheellisten tietojen oikaisu
Asiakkaalla on oikeus vaatia virheellisten tietojen oikaisua. OmaHohteen osalta voit korjata tiedot omatoimisesti OmaHohde-profiilin kautta. Muiden tietojen ja potilastietojen osalta löydät tarkemmat ohjeet alta. Muiden tietojen ja potilastietojen osalta voit olla yhteydessä sinua hoitaneeseen henkilökuntaan ja vaatia virheellisten tietojen oikaisua.
Potilastietojen osalta mahdollinen korjaus tehdään niin, että alkuperäinen merkintä on tarvittaessa selvitettävissä.
Henkilötietojen poistaminen
Yleisen tietosuoja-asetuksen perusteella rekisteröidyllä on oikeus tulla unohdetuksi, eli vaatia itseään koskevien henkilötietojen poistamista. Poisto-oikeus koskettaa sellaisia henkilötietoja, joita käsittelemme asiakassuhteen tai rekisteröidyn antaman suostumuksen perusteella. Potilastietojen osalta oikeutta tietojen poistamiseen ei ole, koska potilastietoihin liittyy terveydenhuollon toimintayksikköä sitova lakisääteinen velvollisuus säilyttää sen toiminnassa syntyneet potilastiedot.
Oikeus vastustaa tai rajoittaa henkilötietojen käsittelyä
Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa henkilötietojensa käsittelyä siltä osin, kuin tietoja käsitellään Hohteen oikeutetun edun, kuten asiakassuhteen perusteella. Potilastietojen osalta henkilötietojen käsittelyä ei voida lopettaa, koska potilastietoihin liittyy terveydenhuollon toimintayksikköä sitova lakisääteinen velvollisuus käsitellä ja arkistoida potilastietoja. Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa henkilötietojen käyttöä suoramarkkinoinnissa.
Oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle
Mikäli rekisteröity katsoo, että Hohde on rikkonut tietosuojasääntelyä, on rekisteröidyllä oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaisena toimivaan Tietosuojavaltuutetun toimistoon. Valitusohjeet löydät Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta.
Yhteystiedot
Kaikissa omiin potilas- ja henkilötietoihin liittyvissä asioissa voit kääntyä Hohteen tietosuojavastaavan puoleen tietosuojavastaava@hammashohde.fi
Huomioithan, että potilas- ja henkilötietojen tilaamiseen, korjaamiseen sekä lokitietoihin liittyviä pyyntöjä voimme ottaa vastaan ainoastaan kirjallisesti. Henkilöllisyytesi tarkastetaan Hohteen toimipisteessä kuvallisesta henkilöllisyystodistuksesta. Näin varmistamme, että tietoja luovutetaan ainoastaan henkilöille, jolla on siihen oikeus.Mikäli toimitat arkaluonteisia tietoja sähköpostitse, olethan ensin yhteydessä tietosuojavastaava@hammashohde.fi
Lomakkeet:
Valtakirja:
Tietosuojavastaava
Hohteen tietosuojavastaavana toimii Essi Räsänen, tietosuojavastaava@hammashohde.fi, 010 202 3414